Edukacja

„Polak mały” – lekcja patriotyzmu dla najmłodszych w Szkole Podstawowej w Choroszczy

10 listopada  klasy 0 „a” i 0„b” Szkoły Podstawowej w Choroszczy wzięły udział w zajęciach z zakresu edukacji patriotycznej.  W codziennej bieganinie naszych małych i dużych spraw  nie mamy czasu na refleksję nad naszą historią. W dobie Unii Europejskiej, czasie globalizacji i ujmowania świata w ramy wielkiej globalnej wioski, zapominamy o naszej tożsamości, a przecież winni jesteśmy pamięć tym, którym zawdzięczamy wolność. Tę wolność, którą dziś chłoniemy pełną piersią, dzięki której możemy się rozwijać w pełnym słowa tego znaczeniu, możemy śmiało i otwarcie mówić w ojczystym języku, być dumni z dorobku naszych rodaków. 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości  to bardzo dobry czas na przypomnienie sobie o tychże wartościach, o czasach trudnych dla Polski, czyli czasach zaborów i czasach naszej chwały tj. odzyskanie upragnionej wolności.  Aby pielęgnować w najmłodszym pokoleniu, które wszak jest przyszłością naszego narodu, solą naszej ziemi jak mawiał Jan Paweł II, patriotyczne wartości, miłość do ojczyzny, chcąc pogłębiać ich świadomość narodową, postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na pytanie, czym jest patriotyzm dla każdego z nas? W tym celu obejrzeliśmy prezentację multimedialną, opracowaną w ramach akcji Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Nowego Teatru – „Kto ty jesteś?”. Prezentacja przedstawiała hasła kampanii, autorstwa Joanny Olech – bliskie idei solidarności, wzajemnego zaufania, szacunku, ekologii, tolerancji, wolontariatu i zaangażowania na rzecz kraju. Dzieci dowiedziały się, że być patriotą wcale nie jest trudno, bo patriota to ten, kto pomaga innym; ten, kto kasuje bilet w autobusie; ten, kto dba o środowisko.


Co to jest Polska?
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las (…)
Polska- to miasto, strumień i rzeka (…)
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole, i róża w ogrodzie i książka na stole.

Cz. Janczarski


Obejrzeliśmy też film pt.: „Polak Mały” przygotowany przez Instytut Pamięci Narodowej, z którego dzieci dowiedziały się: jak wygląda godło Polski, co symbolizują czerwień i biel, dlaczego  „Mazurek Dąbrowskiego” jest wyjątkową pieśnią? Uczyliśmy się naszej historii w działaniu: śpiewaliśmy piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem” i tańczyliśmy przy niej, wykonaliśmy polskie godło i flagę oraz prace plastyczne – „Za co kocham Polskę?”, zainscenizowaliśmy symboliczną scenę rozszarpania Polski przez trzy wrogie mocarstwa – czarne ptaki, metodą kodowanie na dywanie – wykonaliśmy dyktando graficzne – plakat patriotyczny.

Anna Krzywicka, Małgorzata Cieśluk