XXXV Dni Choroszczy – finał Festiwalu Cameralis et Sacralis

Trąbienie w Choroszczy nie występuje zbyt często, jeśli już, to nie wiąże się z kulturą, a zwłaszcza trąbienie czterech osób naraz. A jednak się wydarzyło w samym środku kościoła. Naprawdę przyjemnie było słuchać przez godzinę czterech znakomitych trębaczy: Jacka Wieczorka (trąbka),  Łukasza Rafińskiego (trąbka), Wojciecha Zwolskiego (puzon) i Radosława Gdulę (puzon). A to wszystko z okazji finału Festiwalu Cameralis et Sacralis.

Kwartet dęty blaszany SPEC BRASS, bo tak nazywa się formacja zaproszona przez Fundację Via Musica, organizator festiwalu – powstał w kwietniu 2013 roku, tworzą go profesjonalni i doświadczeni muzycy, na co dzień pracownicy prestiżowej Opery NOVA w Bydgoszczy, a także innych instytucji kulturalnych województwa Kujawsko-Pomorskiego. Repertuar zespołu, to przekrój utworów z epok renesansu, baroku, romantyzmu, ale przede wszystkim niebanalne i oryginalne aranżacje muzyki filmowej, przebojów muzyki popularnej czy kolęd, komponowanych specjalnie na potrzeby kwartetu.

Zgromadzeni w choroszczańskim kościele świętych Jana Chrzciciela i Szczepana Męczennika melomani z radością wysłuchali bogatego zestawu utworów. Na początek było „Prelude to „Te Deum” M.A. Charpentiera, następnie Haendelowska „Muzyka na wodzie” – suita nr 1 cz.: Uwertura, Aria, Hornpipe, „Pastime With Good Company” (z „The Kings Ballad”) Henryka VIII, “Adam Lay Ybounden” w opr. Borisa Orda, „Clorinda False, adieu!” Thomasa Morleya, Allegro Antoine’a  Dornela,  aria „Lascia ch’io pianga” („Rinaldo”) G. Fr. Haendela, trzy utwory Jana Sebastiana Bacha: „Aria na strunie g”, „Fuga nr 9 (BWV 878)”, „Wachet auf, ruft uns die Stimme”– wstęp z kantaty, „Mozartowskie Requiem cz. Kyrie”, „Two Themes”, „Canon in D” Johanna Pachelbela i Haendelowskie  „Alleluja”.

Gorące oklaski, a w finale owacja na stojąco dały owoc w postaci brawurowego bisu. Brawa otrzymała oczywiście również cała Fundacja Via Musica: Państwo Małgorzata i Łukasz Olechnowie prowadzący cztery koncerty oraz twórczyni kompozycji festiwalowej Pani Anna Backiel. Oklaskami publiczność nagrodziła też burmistrza Choroszczy – Roberta Wardzińskiego, sprawującego honorowy patronat nad cyklem uczt muzycznych, nie zabrakło podziękowań dla ks. Leszka Struka proboszcza choroszczańskiej parafii serdecznie goszczącej Festiwal Cameralis et Sacralis oraz dla Przemysława Waczyńskiego dyrektora Miejsko-Gminnego Centrum Kultury i Sportu w Choroszczy wspierającego logistycznie przedsięwzięcie.

Dodajmy, że równie ciepło, jak w niedzielę 26 czerwca wieńczącą XXXV Dni Choroszczy, zostali przyjęci tydzień wcześniej wspaniali muzycy: Państwo Ewa Dębko (sopran) i Zbigniew Dębko (baryton) – koncertujący wraz z córką przy fortepianowym akompaniamencie Krzysztofa Kiercula.

Cameralis III

Przybyli do Choroszczy słuchacze mogli delektować się mistrzowskimi realizacjami sławnych arii i librett. Porywające wykonania wypełniły wnętrz choroszczańskiej świątyni na długie kwadranse. Wszystkie cztery koncerty Festiwalu Cameralis et Sacralis zostały sfinansowane ze środków gminy Choroszcz, samorządowego mecenasa sztuki.

WJC, fot. KG/M-GCKiS