Pacjencie, masz prawo być ze swoimi bliskimi
Choroski Urząd Miejski nawiązał współpracę z Rzecznikiem Praw Pacjenta, w ramach której informuje mieszkańców jakie są prawa pacjenta. W części pierwszej informowaliśmy o tym, że jako pacjenci mamy prawo do wyrażenia zgody na udzielenie nam świadczeń zdrowotnych. Część druga uświadamia, że wraz z nami w placówce zdrowia mają prawo być nasi bliscy. Coraz częściej w gabinetach lekarskich można zauważyć obraz, kiedy diagnozującego lekarza słucha nie jedna, ale dwie osoby. I nie jest to klasyczna sytuacja wizyty u medyka rodzica z dzieckiem, ale rodzeństwa, małżeństwa, po prostu bliskich sobie osób. Tak, mamy do tego prawo. Jako pacjenci, przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, mamy prawo do obecności osoby bliskiej. Mamy też prawo do tego, aby przebywała ona z nami, kiedy trafiliśmy do szpitala. Co więcej, taka opieka ma prawo być sprawowana nad nami całodobowo. A jeśli pobyt w szpitalu osoby bliskiej związany jest z dodatkowymi kosztami (tj. posiłki czy udzielenie noclegu), które ponosi placówka, dodatkowa opłata, która może zostać wówczas pobrana, musi być określona w regulaminie ośrodka medycznego, w którym przebywamy.
Zatem, zapamiętajmy: jako pacjenci w placówkach medycznych mamy prawo być ze swoimi bliskimi. Zapraszamy do obejrzenia FILMU, który przybliża nam owe zagadnienia. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich praw, możemy zadzwonić pod bezpłatny nr infolinii Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590, www.bpp.gov.pl.
Kampania „Rzecznik Praw Pacjenta Przypomina", zainicjowana przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, w której uczestniczy Urząd Miejski w Choroszczy, składa się z trzech części i skierowana jest do wszystkich osób, które spotykają się z problemami i wyzwaniami w służbie zdrowia. Kampania powstała z tego powodu, aby zwiększyć poziom wiedzy o prawach pacjenta w Polsce. Nadal jest on niewystarczający i wielu z nas nie ma świadomości tego, że nam – pacjentom przysługuje szereg praw, w tym także do pomocy wyspecjalizowanych instytucji.
RPP/UM