Miasto i GminaSportWydarzenia

Łukasz Piłka Szachowym Mistrzem Gminy!

W sobotę 11-go stycznia w Miejsko-Gminnym Centrum Kultury i Sportu odbyły się Mistrzostwa Gminy Choroszcz w szachach. W turnieju wzięło udział szesnaścioro zawodników w tym 6 juniorów i 5 juniorek. Spora cześć z nich uczęszcza na zajęcia szachowe organizowane przez M-GCKiS odbywające się w sobotnie poranki. Turniej rozegrano systemem szwajcarskim (każdy zawodnik miał dobieranego przeciwnika przez komputer) z liczbą siedmiu pojedynków. Do zdobycia zatem było maksymalnie 7 punktów (jeden punkt to zwycięstwo w partii, pół punktu za remis oraz zero za przegraną). Tempo gry wynosiło 12 min / zawodnika z dodawaniem 5-ciu sekund za każde posunięcie. Jedna partia trwała średnio pół godziny. W klasyfikacji generalnej z dorobkiem 6-ciu punktów zwyciężył Łukasz Piłka. Wyprzedził vice-lidera Adama Śliwowskiego jedynie punktacją pomocniczą – tzw pomniejszonym Bucholzem (w systemie tym pierwszym kryterium jest liczba zdobytych przez zawodnika punktów, zaś kolejnym liczba punktów zdobytych przez rywali danego gracza, pomniejszona o dwa skrajne rezultaty- zawodnika z największą i najmniejszą liczbą punktów). Trzecim zawodnikiem w klasyfikacji OPEN został Piotr Babul. Wśród juniorów laury zdobyli: Adrian Moroz – 5,5 pkt, Franciszek Krysiewicz i Stanisław Wyszyński – obaj po 3,5 pkt. Najlepsza wśród kobiet była Zofia Krysiewicz – 4 pkt. Srebrny medal zdobyła Wiktoria Siemieniuk zaś brąz Ewa Talipska obie z dorobkiem 3 pkt. Najlepsi w klasyfikacji OPEN i JUNIOR otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez M-GCKiS. Wszyscy zawodnicy- dyplom i drobny upominek. Serdecznie gratulujemy. Zawody zorganizowane przez M-GCKiS sędziował autor tegoż sprawozdania – Łukasz Stasienko. Podczas turnieju był słodki poczęstunek, a także możliwość gry w „piłkarzyki” w przerwach pomiędzy partiami z czego dzieci bardzo chętnie korzystały. Szczegółowe wyniki można prześledzić na stronie chessmanager.com wpisując w lewym górnym rogu w polu „Szukaj” hasło Choroszcz ewentualnie korzystając z tego adresu.

Podczas turnieju na tablicy demonstracyjnej była ustawiona ciekawa taktyczna zagadka, która widnieje na diagramie poniżej. W zadaniu zaczynają białe i wygrywają. Mają sporą przewagę: wieżę za dwa czarne pionki, jednak ich król jest w trudnej sytuacji zatem nie mogą sobie pozwolić na najmniejszy błąd. Motywem przewodnim w zadaniu jest słabość czarnego króla przez specyficzne ustawienie łańcucha pionków w jego otoczeniu, bez posiadania czarnopolowego gońca. Jednak to co mnie osobiście uderza w tym zadaniu to fakt, iż pasuje ono jak ulał do stwierdzenia, które wielu szachistów już słyszało: „Jeśli widzisz dobre posunięcie to… poszukaj lepszego!”

Narzucające się 1.Wd8+ zostaje odparowane 1…Kh7 (oczywiście nie można wymienić wież ruchem 1…Wxd8 gdyż po Hxd8+ czarne dostają mata na polu h8) po czym czarne łapią oddech. Jak się okazuje nie można zdobyć wieży: 2.Wxc8 z uwagi na: 2…Gb3+ 3. Kb2 Ha2+ 4.Kc1 Hc2 mat. Rozwiązaniem istotnie jest wjazd na ósmą linię jednak nie wieżą a hetmanem. Zatem:

1.Hd8+ (znów nie można połakomić się na hetmana z powodu tego samego mata na h8) 1… Kh7 2. Wxh5+! gxh5 3. Wh6+!! Kxh6 4.Hf6+ Kh7 5. Hg7 mat. Czytelnikom zostawiam znalezienie mata w 4 posunięciach po odpowiedzi czarnych 1… He8 Powodzenia! Rozwiązanie w następnym numerze. Do zobaczenia przy szachownicy!

Matuszewski