EdukacjaMiasto i Gmina

Szkolny Budżet Partycypacyjny w Choroszczy

„Dla każdego coś sportowego” i „Ogrodowy odpoczynek” to dwa zwycięskie projekty, które zdobyły najwyższe uznanie społeczności Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Choroszczy, w Szkolnym Budżecie Partycypacyjnym. Projekty powstawały od początku roku szkolnego, a 23 października nastąpiło głosowanie i przedstawienie wyników. Realizacja idei nastąpi do 15 listopada br. Zatem już w tym roku społeczność szkolna będzie mogła korzystać z wymyślonych przez siebie udogodnień.

Zanim odbyło się głosowanie, od początku roku szkolnego 2020/21 uczniowie zaangażowali się w realizację Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego – nowej społecznej inicjatywy zachęcającej młodzież do kreowania najbliższej przestrzeni i bycia za nią odpowiedzialnym.

Uczniowie do dyspozycji otrzymali zupełnie realne pieniądze: łączną kwotę 5200 zł – 2600 zł przyznaną przez fundacje: SocLab i Otwarta Edukacja, oraz 2600 zł – udzieloną przez Gminę Choroszcz. Zespoły uczniowskie samodzielnie lub wraz z opiekunami, dysponując określonym budżetem partycypacyjnym, tworzyli swoje koncepcje.

15 października została ogłoszona lista projektów dopuszczonych do głosownia. Przez kolejny tydzień: od 16 do 23 października prowadzono w szkole akcję promocyjną stworzonych koncepcji, a 23 października nastąpiło głosowanie. Głosować mogli uczniowie klas IV-VIII, dyrekcja, nauczyciele, pracownicy obsługi oraz przedstawiciele Rady Rodziców (on-line).

Społeczność uczniowska pięknie się zaangażowała w Szkolny Budżet Partycypacyjny, ponieważ łącznie oddano blisko 500 głosów (17 głosów było nieważnych), które przełożyły się na następujące poparcie 6 zgłoszonych projektów:

  1. Dla każdego coś sportowego – 168 głosów
  2. Ogrodowy odpoczynek – 108 głosów
  3. Sala rekreacyjna – 91 głosów
  4. „Pogodynka” – stacja meteorologiczna – 45 głosów
  5. Współpracownia – 11 głosów
  6. Zegar słoneczny – 7 głosów

Wszystkie idee przedstawiały bardzo ciekawe realizacje, ale uznanie społeczności szkolnej zdobyły dwa projekty – o wyraźnym charakterze sportowym i rekreacyjnym. W ten sposób już niedługo SP w Choroszczy wzbogaci się o nowe sprzęty sportowe i ciekawie zagospodaruje szkolny ogródek.

Cieszę się, że możemy dodatkowo pomagać naszym uczniom, wspierając ich w działaniach obywatelskich – mówi Burmistrz Choroszczy Robert Wardziński. Inicjatywy takie jak Szkolny Budżet Partycypacyjny w praktyce, a zatem niepostrzeżenie i naturalnie propaguje tak nieodzowne we współczesnym świecie: kreatywność i współpracę – kontynuuje włodarz Gminy Choroszcz. Uczy zaangażowania, planowania, ale też odpowiedzialności za podejmowane działania – to bardzo pożądana postawa społeczna – dodaje. Pozwala też uczniom bezpośrednio kształtować ich otoczenie – w szkole przecież spędzają gros czasu i doskonale wiedzą co jest im potrzebne, żeby było lepiej, bezpieczniej, weselej, ciekawiej, a także wygodniej – konkluduje Burmistrz Wardziński.

Serdeczne gratulujemy wygranym, a wszystkim zaangażowanym dziękujemy za tak wspaniałe zaangażowanie. Poniżej przedstawiamy wszystkie projekty (według wielkości uzyskanego poparcia), biorące udział w głosowaniu w Szkolnym Budżecie Partycypacyjnym w SP Choroszcz:

DLA KAŻDEGO COŚ SPORTOWEGO – 168 głosów

WNIOSKODAWCY: nauczyciel: Grażyna Kopaczewska, Mariusz Dzienis, uczennice i uczniowie: Aleksandra Maliszewska, Zuzanna Puciłowska, Anatol Przygoda

* IDEA: upowszechnienie aktywności fizycznej wśród uczniów i promowanie różnorodnych dyscyplin sportowych. W ramach projektu doposażono by szkołę zestaw do RUGBY TAG, 20 sztuk rakietek do tenisa stołowego+piłeczki, paletki do siatkówki, piłki do tenisa ziemnego, a także znaczniki i taśmy treningowe. Wszystko to po to, by zachęcić młodzież do ruchu, jako że ruch i aktywność fizyczna mają ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Wnioskodawcy uważają, że każdego można zachęcić do uprawiania sportu, ale nie każdego do tej samej dyscypliny. Jedni lubią biegać, inni grać w piłkę nożną czy siatkową. Im więcej możliwości będzie zaoferowanych w szkole, tym większą grupę uczniów uda się „zarazić” sportowym bakcylem. Realizacja projektu pozwoli i uatrakcyjnić sale gimnastyczne szkoły, boisko szkolne i na nowo zaktywizować uczniów do uczestniczenia w lubianych przez nich grach i zabawach sportowych.

OGRODOWY ODPOCZYNEK – 108 głosów

WNIOSKODAWCY: uczennice i uczniowie: Oliwia Śleszyńska, Hanna Zalewska, Natalia Mazerska, Magda Łacińska, Emilia Waszczuk, Krzysztof Sokoliński

IDEA: inicjatywa chce skłonić uczniów szkoły do wychodzenia na podwórko, nawet gdy nie mają chęci na zabawę, lecz po prostu na spędzenie czasu na świeżym powietrzu. W ramach projektu uczniowie chcą kupić: baldachim, 4 ławki ze stołem i hamak na stelażu. W ten sposób chcą stworzyć idealne miejsce do porozmawiania, przygotowania się do zajęć lub spożycia posiłku.

SALA REKREACYJNA – 91 głosów

WNIOSKODAWCY: uczniowie: Oliwier Szymborski, Marcel Korpacz, Bartosz Waliński, Rafał Radkiewicz

IDEA: przekształcenie dowolnej sali lekcyjnej w salę rekreacyjną, gdzie będzie można się zrelaksować np. przed klasówką. Sala wyposażona zastałaby w 2 pufy-worki typu sako, 4 krzesła z poduszkami, radio i 3 stoły z piłkarzykami. Dzięki takiej przestrzenni czas przerw mijały uczniom dużo lepiej.

„POGODYNKA” – STACJA METEOROLOGICZNA – 45 głosów

WNIOSKODAWCY: nauczyciel: Beata Jabłońska, uczennice; Judyta Bereziecka, Michalina Wiśniewska, Wiktoria Jarończyk

IDEA: stworzenie ogródka meteorologicznego w szkolnym ogrodzie – miejsca do dokonywania pomiarów i obserwacji pogodowych. Szkolna „Pogodynka” składałaby się z:

– klatki meteorologicznej z kompletem oprzyrządowania: termometrem, wiatromierzem, deszczomierzem, barometrem (dowolne dopasowanie i skompletowanie zestawu)

– miejsca obserwacji zachmurzeń i pokrywy śnieżnej.

„Pogodynka” – stacja meteorologiczna byłaby ciekawym miejscem obserwacji zjawisk atmosferycznych i służyłaby jako doskonała pomoc dydaktyczna do pracy w grupach w ramach takich zajęć jak geografia, czy przyroda. „Pogodynka” wspierałaby także uczniów w pozyskiwaniu wiedzy o odnawialnych źródłach energii, pomagałaby w wyjaśnianiu zagadnień dotyczących zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze. 

WSPÓŁPRACOWNIA – 11 głosów

WNIOSKODAWCY: uczennice: Hanna Bobrowska, Hanna Misiejuk, Weronika Pacuk

IDEA: Najlepsze pomysły biorą się z ciekawości świata i poszukiwania rozwiązań problemów, które nas otaczają. Da się je rozwiązywać wszędzie: na korytarzu szkolnym, w szanki, bibliotece czy podczas lekcji. Można też stworzyć miejsce, które pozwoli się spotkać z innymi i tworzyć najciekawsze projekty w historii szkoły. „Współpracownia” byłaby więc kreatywną przestrzenią (salą), która pozwoli uczniom uczyć się, myśleć i tworzyć – na wzór podobnych przestrzeni istniejących na świecie, pozwalających inżynierom wymyślać nowe pomysły i zachęcać do poszukiwań skutecznych, choć nie zawsze konwencjonalnych rozwiązań. Uczniowie chcieliby, aby taka sala zagościła w szkole, gdzie na wygodnych siedziskach mogliby razem popracować, bawić się i tworzyć. Jedna ze ścian sali pomalowana byłaby magnetyczną farbą kredową, tak, aby można było na niej zapisywać czy przyczepiać magnesem pomysły. Podłoga pokrywałaby wykładzina przypominająca trawę, ponieważ kolor zielony, to symbol życia i wzrostu, symbolizuje ekologię i dbanie o otaczającą nas przyrodę. Sala wyposażona byłaby też w miękkie siedziska, pufy, poduszki, a także minihuśtawkę (bujany fotel ogrodowy) i niewielkie stoły, przy których uczniowie mogliby razem siedzieć i wspólnie tworzyć: rysować, liczyć, pisać. Pozostałe ściany przestrzeni przyozdabiałyby najważniejsze dla świata wzory matematyczne lub najważniejsze myśli dotyczące ludzkości.

ZEGAR SŁONECZNY – 7 głosów

WNIOSKODAWCY: uczniowie: Sabina Bereziecka, Maja Tynecka, Tomasz Malinowski, nauczyciel: Grażyna Kopaczewska  

IDEA: stworzenie zegara, który odmierza czas na podstawie zmiany pozycji słońca. Wskazówką w tym zegarze byłby człowiek stojący w ściśle określonym miejscu, a rzucając swój cień, wskazywałby godzinę. Zegar zostałby wykonany osobiście przez uczniów – cyferblat, na podstawie przygotowanego szablonu, zostałby namalowany farbą do betonu. Zegar powstałby na dziedzińcu szkoły, tuż przed głównym wejściem do budynku, zaś ustalenie pozycji obiektu nastąpiłoby na podstawie współrzędnych geograficznych z Google Maps. Taki zegar byłby inspiracją dla uczniów do zgłębiania wiedzy na temat czasoprzestrzeni, fizyki i astronomii. Byłby też ciekawym elementem niezakłócającym przestrzeni szkoły, a wręcz ubogacającym ją.

***

Szkolny Budżet Partycypacyjny został przeprowadzony w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Choroszczy w ramach projektu „Akcelerator aktywności obywatelskiej”. To inicjatywa podjęta wspólnie z fundacjami: SocLab oraz Otwarta Edukacja. Celem projektu jest aktywizowanie społeczności szkolnych poprzez realizację budżetów partycypacyjnych. W projekcie uczestniczy 8 szkół z województwa podlaskiego.

Fundacja SocLab i Fundacja Otwarta Edukacja wspierają szkołę nie tylko finansowo, ale też merytorycznie poprzez szkolenia i wsparcie ekspertów. Zespół koordynujący Szkolny Budżet Partycypacyjny, w którego skład wchodzi opiekun: Pani Joanna Chmur oraz troje uczniów: Zosia, Janek i Piotrek, od maja br. uczestniczy w warsztatach wyjazdowych oraz szkoleniach online, by jak najlepiej wdrożyć w życie innowacyjną ideę szkolnego budżetu partycypacyjnego. Wierzymy, że dzięki szkolnym budżetom partycypacyjnym młodzież ma szansę doświadczyć tego, że ich głos ma znaczenieMają szansę przedstawić swoje potrzeby, a potem zdecydować, które z nich są najważniejsze – mówi Agnieszka Maszkowska, prezes Fundacji SocLab. Jest to doskonała lekcja edukacji obywatelskiej, która w przyszłości może się przełożyć na wzrost zaangażowania młodzieży w życie społeczne. Zespół koordynujący w Szkole w Choroszczy wziął na siebie duże zadanie zorganizowania całego procesu. Dziękuję im i gratuluję, bo zrobili świetną robotę! – dodaje.

19 listopada br. odbędzie się podsumowanie projektu podczas Forum Edukacji Obywatelskiej. Wszystkie szkoły zaprezentują efekty swoich działań, odbiorą nagrody oraz certyfikaty. Szczegóły na temat projektu oraz Forum można znaleźć na stronie internetowej www.soclab.org.pl.

Zespół Koordynujący: opiekun: Joanna Chmur, uczniowie: Zofia Ostrowska, Jan Żmujdzin, Piotr Wrona, nauczyciele: Beata Gawryluk, Anna Kozłowska, Barbara Joka, Ewa Zalewska.