Edukacja

Program profilaktyczny „Przeciwdziałamy agresji w przedszkolu”

Młody człowiek doświadcza wielu uczuć, z którymi nie zawsze potrafi sobie poradzić. Bardzo ważnym aspektem edukacji jest nabycie umiejętności poznania i nazwania emocji oraz wypracowanie sposobu radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresowych.

W marcu nasze starsze przedszkolaki pracowały z profilaktycznym programem autorskim, napisanym przez panie Sylwię Domalewską, Martę Jabłońską i Martę Paradowicz pt. „Przeciwdziałamy agresji w przedszkolu”. Dzięki tym zajęciom dzieci miały możliwość lepszego poznania siebie, swoich uczuć i potrzeb. Wspólnie z dziećmi poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytania: co sprawia mi przyjemność, a kiedy jest mi przykro? Dlaczego pewne sytuacje sprawiają, że zaczynam czuć się źle i zaczynam płakać? Co daje mi największą radość? Dzieci dzieliły uczucia na pozytywne i negatywne i podawały przykłady kiedy było im wesoło, smutno czy kiedy czuły się poirytowane.

Ważnym tematem było tu również poznanie i omówienie praw dziecka.  Podczas zajęć dzieci słuchały opowiadań i wierszy poruszające tematy emocji. Brały również udział w szeregu ćwiczeń dramowych uczących m.in. asertywności. Ważnym aspektem było również wykonanie prac plastycznych takich jak łańcuszków przyjaźni czy przyjaciół gniotków, które są niezwykle przydatne jak akurat poczujemy, że zaczynamy odczuwać złość.

Pierwsze efekty pracy z programem były zauważalne bardzo szybko, kiedy to podczas zabawy malutki chłopiec powiedział koledze: „Jest mi przykro jak śmiejesz się z mojego obrazka” czy „Nie lubię gdy mnie popychasz jak biegniesz”.  Umiejętność radzenia sobie ze stresem i innymi emocjami jest kluczowa w osiągnięciu sukcesu przez dzieci, nie tylko w szkole, ale i całym życiu dlatego tak ważne jest to, aby rozmawiać z dziećmi o ich uczuciach i potrzebach.

Małgorzata Hubbell