Seniorzy w gminie Choroszcz silni wiedzą
Luty w gminie Choroszcz zaowocował ciekawymi i społecznie pożytecznymi ofertami skierowanymi do srebrnego pokolenia. Niezwykle użyteczne okazało się także spotkanie szkoleniowe zorganizowane choroszczańskim seniorom przez firmę Orange. Jej przedstawiciele 12 lutego przybyli do Choroszczy i uczyli seniorów jak skutecznie, bezpiecznie i użytecznie korzystać z dóbr współczesnej cywilizacji: smartfonów i laptopów.
14-osobowa grupa z Koła Emerytów i Rencistów w praktyce przekonywała się, że nowoczesna technologia (postrzegana przez seniorów nie tak intuicyjnie i prosto jak przez osoby młode), faktycznie jest przydatna w codziennym życiu. Wystarczy połączyć dwa procesy: jeden – po stronie seniorów: to porzucenie negatywnego przekonania o tym, że „smartfony i laptopy to dobra nie dla osób starszych”, za trudne, złowrogie, niepotrzebne; drugi zaś – po stronie technologii, to wprowadzenie ułatwień z myślą o seniorach, takich jak np. automatyczne menu infolinii skrócone do minimum, jak najszybsze połączenie się z dedykowanym doradcą, który, nawet najtrudniejsze kwestie techniczne, wytłumaczy prostym i zrozumiałym językiem; pewność, że prowadzenie rozmowy z doradcą będzie przebiegać tak długo, jak tylko to będzie konieczne dla załatwienia sprawy; pisanie wszystkich pism adresowanych do seniorów powiększoną czcionką i łatwiejszym, niehermetycznym językiem.
Technologia jest obecna w wielu dziedzinach naszego życia – mówią trenerzy z Orange – wspierając nas w codziennych działaniach. Dzięki internetowi i nowoczesnym technologiom załatwienie wielu spraw staje się łatwiejsze i wygodniejsze. Wiemy jednak, że to, co proste i intuicyjne dla młodych ludzi, nie zawsze jest takie dla seniorów. Dlatego Orange angażuje się w edukację cyfrową seniorów, między innymi poprzez organizację warsztatów pokazujących możliwości jakie daje internet i smartfon – dodają.
Na warsztatach seniorzy uczyli się jak korzystać z różnych aplikacji ułatwiających codzienne aktywności, umożliwiających na przykład sprawdzenie dojazdu w konkretne miejsce, czy jak płacić za zakupy za pomocą smartfona. Seniorzy uczyli się też jak korzystać z internetu bezpiecznie, jak łatwo ustalić hasło do stron i aplikacji internetowych, w jaki sposób oszczędzać baterię w smartfonie, czy też jak wygodnie pisać SMS-y głosem, bez użycia klawiatury.
Prócz warsztatów, Orange Polska realizuje wiele innych działań odpowiadających na potrzeby osób starszych (np. z Fundacją Zaczyn podobne warsztaty organizowane są cyklicznie w Warszawie, a także na Uniwersytecie Trzeciego Wieku Politechniki Warszawskiej). Starania zostały docenione przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej – jako jedyna firma telekomunikacyjna w Polsce Orange Polska otrzymał certyfikat OK SENIOR za obsługę osób starszych na infolinii.
Nowa filozofia relacji: nowe technologie – srebrne pokolenia przypadła do gustu choroszczańskim seniorom: szkolenie bardzo im się podobało. I już nie mogą doczekać się kolejnego.