Graj w Zielone

Uczniowie z kl. 5-6 Szkoły Podstawowej w Choroszczy brali udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym ,,Graj w Zielone”. Pomysłodawczyniami projektu była grupa uczennic z drugiej klasy renomowanego XXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Czackiego w Warszawie , dla których bycie ekologicznym to styl życia, a nie chwilowa moda. Celem projektu była nauka ekologicznego stylu życia w szkole, we własnym domu, w środowisku; zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej; podejmowanie różnych działań na rzecz ochrony środowiska we własnym otoczeniu, a także wykazaniem się kreatywnością, pomysłowością oraz sprawnością manualną. Młodsi uczniowie poszerzali również kompetencje informatyczne, ponieważ podczas zdalnej realizacji zadań korzystali z Internetu, aplikacji ,,Smog Alert” oraz wypełniali Formularze Google.

Na początku projektu uczestnicy otrzymali bezpłatny pakiet z przedmiotami niezbędnymi do pracy. W paczce znalazła się metalowa słomka, nasiona roślin antysmogowych, bawełniana torba, wazelina, mulina, szklany słoiczek i siateczkowy materiał do uszycia worka. Te rzeczy posłużyły do wykonania kreatywnych zadań. Każde zagadnienie było publikowane co trzy dni na stronie grajwzielone.edu.pl ,wraz z zadaniem praktycznym publikowana była teoria i materiały dydaktyczne do danego tematu. Uczestnicy mieli do wykonania 8 zadań.

Pierwszym, zaskakującym poleceniem było wykonanie wegeburgera, czyli bezmięsnego kotleta. Filip z 6a oraz dziewczęta – Rozalia ( 6a), Hania, Zuzia i Hania ( 5 a) świetnie poradzili sobie z tym zadaniem i wykonali przepyszne wegańskie kotlety. Drugie zadanie: ,, Stare jak nowe”. W czasie pracy młodzież dowiedziała się czym jest Fast Fashion. Po angielsku oznacza to “szybka moda”. Jest to zjawisko, polegające na produkcji ubrań w bardzo szybkim tempie. Nie ma śmieci, są surowce! Kreatywni uczestnicy ,,Graj w Zielone” wykorzystali ponownie rzeczy, dali ,,drugie życie” staremu swetrowi, t-shirtowi czy rolkom po papierze. ,,Jadalne naczynie” to ćwiczenie nr 3 w projekcie. Do wykonania takiego naczynia wystarczy banan, mąka ziemniaczana, olej i ryż. Jadalne naczynia są w 100 % biodegradowalne (i smaczne!). Młodzież znowu poradziła sobie świetnie. Zadanie nr 4 – domowej roboty naturalny kosmetyk. Aby zrobić pomadkę/błyszczyk do ust wystarczy wazelina, słoiczek, mieszadełko, łyżka stołowa i świeczka ( do podgrzania) . Żeby taka pomadka miała smak i kolor można dodać kawałek czekolady, miód, żelek Haribo lub gumę Mambo. I naturalny kosmetyk gotowy- bez plastiku i parabenów. ,,Perfekcyjna pani domu”- zadanie nr 5. Młodzi ekolodzy pracowali nad przyjaznym naturze środkiem czystości. Mieszanka wody i sody oczyszczonej z dodatkiem kilku kropli olejku lawendowego doskonale nadaje się do wyczyszczenia kranu, blatu kuchennego, garnków, kuchenki itp. Do sprzątania możemy używać również octu, kwasku cytrynowego i soli kuchennej. Zagadnienie nr 6- ,,Kolorowy szał”. Co zamiast plastikowych reklamówek? Przecież można nosić wielorazowe materiałowe torby na zakupy. Uczestnicy projektu sami zaprojektowali oryginalne torby techniką tie-dye używając sznurka, torby i naturalnych barwników – kurkumy, natki pietruszki, czerwonej kapusty. Zadanie 7 polegało na uszyciu woreczka na owoce. Wór pyszności to wielorazowy woreczek, który zastępuje plastikowe siatki. Uczniowie poznali zasadę zero waste, czyli dosłownie: ograniczenie śmieci do niezbędnego minimum. Ostatnim – 8. poleceniem jest wysianie, gdy tylko aura pozwoli, nasion antysmogowych, które uczestnicy otrzymali w pakiecie startowym.

Projekt zakończył się warsztatami online, w czasie których młodzi ekolodzy grali w Kahoot i inne ekologiczne zabawy, podczas których mogli wykazać się wiedzą zdobyta podczas działań projektowych , poznać wiele ciekawostek, a także pokonać nieśmiałość i nauczyć się pracować pod presją czasu. Dzięki temu przedsięwzięciu uczestnicy dowiedzieli się, że każdy może być eko i nawet małe zmiany mogą przynieść wielkie efekty.

 

Barbara Joka